Tarixi-ədəbi icmal VIII sinifdə
VIII sininfdə tarixi-ədəbi icmal
QƏDİM DÖVR
AZƏRBAYCAN ƏDƏBİYYATI
Azərbaycanda ən qədim
zamanlarda yaranan ədəbiyyat və mədəniyyət nümunələri sonrakı dövrlərə gəlib
çatmamışdır. VII əsrdə Azərbaycanın ərəblər tərəfindən işğal olunması sənətkarlarımızın
ərəb dilində yazıb-yaratmalarına səbəb oldu. XI əsrin ortalarından Azərbaycanda
farsca yazmaq ənənəsi başlayır. Hökmdarların fars dilinə üstünlük verməsi, bu
dildə yazanlara qayğı göstərməsi həmin ənənənin uzun illər davam etməsi ilə nəticələnir.
XI yüzillikdə ərəbcə yazan şair və alimlərimiz olsa da, farsca yazanların sayı
get-gedə çoxalır və bu yeni ənənə möhkəmlənir. XI–XII əsrlərdə yazılı ədəbiyyat,
əsasən, saraylarda yaşayan sənətkarlar tərəfindən yaradılırdı. Onların əsərləri
daha çox hökmdarların mədhinə – tərifinə həsr olunurdu. Həmin
dövrdə fərqli məzmunda əsərlər də yaranırdı. Təbiətin, saf məhəbbətin tərənnümü,
əmək adamlarına, sadə peşə sahiblərinə rəğbət, zəmanə hökmdarlarından narazılıq
və s. əks olunduğu əsərlər bu gün də maraqla oxunur.
Materialın məzmunu və həcmi barədə müşahidə
aparın. Şagirdlərə növbəti materialların başa düşülməsi işində buradakı məzmun
xeyli kömək edir. Əsas diqqət bu zaman çərçivəsində
mövcud olan ədəbi nailiyyətlərin şagirdlər tərəfindən düzgün tutulmasına yönəldilməlidir.
Yeni kursda(X-XI siniflərdə) müəlliflər bu
icmallara layihə xarakteri vermiş(nisbidir, layihə anlayışına uyğun gəlmir
–F.Y.) və tədrisi üçün bir saat vaxt ayırmışlar. Oradakı layihə sözü nisbidir.
Sizdə bu barədə müəyyən təsəvvür yaratmaq üçün
X sinifdən də eyni mövzunun tarixi-ədəbi icmalını təqdim edirik.
QƏDİM DÖVR AZƏRBAYCAN ƏDƏBİYYATI[2](ən qədim zamanlardan XIII əsrə qədər)
Layihə
üzrə araşdırmaya hazırlaşın.
1. Bu dövrlə bağlı bildiklərinizi yada salıb
yığcam müzakirə aparın.
2. Aşağıdakı sualları və onları
araşdırmağa
istiqamət verən cavabları oxuyun.
|
Qədim
türklərin ortaq ədəbiyyatının əsasında duran epos yaradıcılığı – “Dünyanın
yaranması”, “Türklərin törəyişi”, “Oğuz xaqan”, “Alp Ər Tonqa”, “Ərgənəkon”,
“Köç” onların tarixini, qəhrəmanlığını əks etdirən qiymətli bədii nümunələrdir.
Ortaq məkanda, coğrafiyada, mənəvi mühitdə yaradılmış bu əsərlərdə ulu
babalarımızın təfəkkürü, dünyaya, həyata baxışı, mədəni ənənələri bədii ifadəsini
tapmışdır. Bizə çatan nümunələrdən məlum olur ki, onlar məzmunca fərqli, rəngarəng
olmuşdur. Məsələn, “Yaradılış” dastanında qədim türklərin əvvəllər kainatın mənzərəsinin
necə olması barədəki təsəvvürləri öz əksini tapıb.
Əsərdə Tanrı Qara xan obrazı yaradılıb. Dünya Tanrının iradəsinə
tabedir. Dünyada xeyirxahlıqla yanaşı, bədxahlıq da mövcuddur. Tanrı bədxahlığın
xeyirxahlığı üstələməsinə, dünyanı idarə etməsinə imkan vermir. Göyün yeddinci
qatında oturub kainatı idarə edən Tanrı türklərin yaşadığı torpağın da, cəmiyyətin
də taleyini müəyyənləşdirir.
Qədim
türklərin soykökünü təşkil edən el və tayfa birləşmələri Yaxın Şərqdə yaşayan
xalqlarla sıx iqtisadi, mədəni əlaqədə olmuşlar. Bu əlaqə eyniköklü xalqların
birində yaranan söz sənəti nümunələrinin digər xalqlar arasında da geniş
yayılmasına səbəb olmuşdur. Belə əsərlərdən biri olan
“Avesta” atəşpərəst Azərbaycan türklərinin
də dini kitabı idi. “Avesta”nın müəllifi Zərdüşt peyğəmbərdir. Əsərin özəyi
sayılan, bədii təfəkkürün məhsulu olan “Qatlar”da ilk insanın yaranması, insan
həyatının müxtəlif məqamları, insanla təbiət arasında mübarizə, müharibədə qələbə
və məğlubiyyətin doğurduğu hislər bədii dillə əks etdirilir. Əsərdə Xeyir
allahı Ahura Məzda (Hörmüz) ilə Şər allahı Əhrimənin (Anqramanyu) mübarizəsindən
söz açılır. Xeyir allahı Hörmüz bütün yaxşılıqların – işığın, sağlamlığın,
odun, həyatın yaradıcısıdır. Yalan, zülmət, ölüm, xəstəlikləri isə Şər allahı
Əhrimən yaratmışdır. Onların mübarizəsi işığın qaranlıq, xeyirin şər üzərində qələbəsi
ilə nəticələnir. “Avesta”da insanlar humanizmə, xeyirxah əməllərə, həyatda
bolluğun əsası hesab edilən əkinçiliyə, maldarlığa çağırılırdı. Atəşpərəstlər
müqəddəs saydıqları oda sitayiş edir, onun vasitəsilə pisliklərdən qurtulmağın
mümkünlüyünə inanırdılar. Zədüştiliklə bağlı olan bir sıra adətlər – odun müqəddəs
sayılması, səməni göyərdilməsi, odun (tonqalın) üstündən atlanma və s. dövrümüzə
gəlib çatmışdır.
|
“
|
F
|
|
M. Gəncəvi
XII əsr ədəbiyyatımızda dərin ictimai-fəlsəfi məzmunlu rübailəri ilə şöhrət
tapmışdır. Bu şeirlərin lirik qəhrəmanı dərin məhəbbətlə sevən, iztirab çəkən,
gözəlliyi dəyərləndirən aşiqdir. Rübailərində müxtəlif peşə sahiblərindən
söz açması şairin əməkçi insana verdiyi yüksək dəyəri əks etdirir.
Bu nümunələrdə insanın taleyi, həyatı, sevinci, kədəri ilə bağlı humanist
düşüncələr yüksək poetik ifadəsini tapmışdır:
Dün kaşı kuzəmi daşlara çaldım,
Sərxoşdum, bilmədim, əlimdən saldım.
Kuzə dilə gəlib dedi ki, mən də
Sənin kimi idim, bu günə qaldım.
Ə.
Xaqaninin “Divan”ındakı ictimai-fəlsəfi məzmunlu şeirlərdə, “Töhfətülİraqeyn”
poeması, “Mədain xərabələri” qəsidəsində saraydan narazılıq motivlərinin əks
olunması ədalətsizliyə etiraz edən ədibin vətəndaşlıq mövqeyi ilə bağlı idi. Ədəbiyyatımızda
ilk poema olan “Töhfətül-İraqeyn” əsərində şairin öz həyatı, uşaqlıq illəri, təhsili,
dostları ilə bağlı xatirələri də əksini tapmışdır. Üsyankar təbiətli şair
saraydan, hökmdarlardan üz çevirmiş, öz xalqına, sadə insanlara dərin məhəbbət
bəsləmişdir:
İstəmirəm, adımı çağıralar Xaqani,
Mən yoxsullar şairi, xəlqaniyəm, xəlqani.
“Mədain
xərabələri” qəsidəsində şair Sasani hökmdarlarının paytaxtı olmuş Mədain şəhərinin
xarabalıqlarını təsvir etməklə dövrünün şahlarına ibrət dərsi vermək məqsədini
güdmüşdür. Şairin əsərlərində doğma yurduna məhəbbət, ondan ayrılığın doğurduğu
şikayət motivləri güclüdür:
Şamaxı! Ey mənim sevimli yurdum!
Mən sənin qoynunda xaniman qurdum.
İndisə acığın tutmuşdur mana,
Sənin qucağından ayrılsam, ana,
Ümidim, pənahım Təbrizdir, Təbriz.
O şəhər də mənə doğmadır, əziz.
Saray
həyatından uzaq olmağı üstün tutan Nizami Gəncəvinin “Xəmsə”si məzmunu, bədii
forma kamilliyi, humanist ideyaların ifadəsi baxımından qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatının,
intibah dövrünün zirvəsi sayılır. Nizami yeni bir ədəbi məktəbin əsasını
qoymuş, poemaları ilə Yaxın Şərq ədəbiyyatının inkişafına istiqamət vermişdir.
Qeyd: haşiyə içərsiniə olan suallar düşməmişdir - F.Y.
3. Öyrəndiklərinizlə bağlı fikir mübadiləsi
və müzakirə aparın.
E v d ə i ş . L a y i h ə ü z r ə
i ş i d a v a m e t d i r i n
1.
Sinifdə öyrəndiklərinizi göstərilən mənbələrdən topladığınız məlumat əsasında zənginləşdirin
və tamamlayın.
2.
Araşdırma apararkən aşağıdakı sualları cavablarını da əhatə etməyə çalışın:
a) Qədim
türk dastanları və “Dədə Qorqud” eposu üçün ortaq olan hansı cəhətlər vardır?
b)
Saray şeirinin ədəbiyyat tarixində tutduğu mövqeyi necə qiymətləndirmək olar?
3.
Yazılı qeydlər əsasında şifahi təqdimata hazırlaşın.
Mənbələr:
1.
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi. Altı cilddə. II cild, Bakı: Elm, 2007, səh. 92-
96; 210-211; 216-217; 314-315 ; 361-362; 370-371; 416-417.
2.
Ədəbiyyat (X sinif şagirdləri üçün elektron vəsait). http://edebiyyat.ucoz.com.
3. Səfərli
Ə., Yusifli X. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi (qədim və orta əsrlər). Bakı: Ozan,
2008, səh. 13-15; 19-23;
Müəllim üçün vəsaitdə mövzunun tədrisinə
dair metodik tövsiyə verilmişdir. Müəllim vəsaitində bu dərslərin tətbiqində bəzi
kənara çıxmalar olduğunu nəzərə alaraq biz də həmin mövzunun fəal(interaktiv) təlim əsasında tədrisi nümunəsini təqdim edəcəyik.
Təbii ki, yeni bilik verən dərs olduğu üçün induktiv dərs tipini seçməliyik. Burada materialın məzmununa uyğun
gələn şifahi və yazılı nitq məzmun xətləri üzrə standartlara da istinad olunmalıdır.
Belə icmal
mövzularının tədrisində ən vacib məsələ qısa tarixi məlumatla ədəbi
nailiyyətlərin uyğunlaşdırılması vəziyyətinin şagirdlər tərəfindən müşahidə
etdirilməsi, qənaətlərin qeyd etdirilməsidir. Dərslikdə mətn üzrə müşahidələr
aparıb onu məntiqi cəhətdən hissələrə bölə, materialın məzmununda nələri əks
olunduğu öyrənə və alınan qənaətlərini təqdim edə bilərlər.
Qədim
və orta əsrlər dövrü ilə bağlı icmal mövzularının öyrədilməsi zamanı yeri gəldikcə
həmin dövrlərə dair Azərbaycan tarixi xəritələrindən də istifadə olunmalıdır.
Fənlərarası əlaqə və əyanilik baxımından bu işin əhəmiyyəti olduqca böyükdür.
Tarixi-ədəbi icmalların tədrisində müəllim
bir neçə məsələni diqqətdə saxlamalıdır:
1. Hər bir mövzunun
güddüyü təlim, tərbiyə və inkişaf məqsədlərini aydın təsəvvür etmək.
2. Həmin mövzunun öyrənilməsi
prosesində şagirdlərə nə kimi tapşırıqlar vermək və onları standartlarla necə əlaqələndirmək.
3. Dərsin maraqlı və
canlı alınması üçün hansı işləri yerinə yetirmək..
Fəal(interaktiv) dərsin gedişini aşağıdakı
şəkildə təşkil etmək olar. Bunun üçün X sinifdəki icmallardan birinin tədrisinə - "Qədim
dövr Azərbaycan ədəbiyyatı" mövzusuna nəzər salaq.
Bir şeyi unutmayaq ki, təklif olunan dərslərin hər biri(İstər müəllim
vəsaitinin, istərsə də bizim təqdim etdiyimiz ) tövsiyə xarakterlidir və heç
bir vəchlə müəllimin müstəqil işinin məhdudlaşdırılması demək deyildir. Buradakı
iş prosesini nəzərdən keçirərək onu, sadəcə
olaraq iş nümunəsi kimi qəbul edin.
[1]
Əliyev S., Həsənov B., Mustafayeva A., Verdiyeva N., Məmmədova S. Ədəbiyyat-8,
Ümumtəhsil məktəblərinin 8-ci sinfi üçün dərslik. Bakı: Bakınəşr, 2015, səh.11.
[2]
Əliyev S., Həsənov B., Mustafayeva A. Ədəbiyyat-10, Ümumtəhsil məktəblərinin 10-ci
sinfi üçün dərslik. Bakı: Bakınəşr, 2017, səh.19.
Комментарии
Отправить комментарий