Ədəbiyyat fənn kurikulumu
Azərbaycan Respublikasının ümumtəhsil məktəbləri üçün ədəbiyyat fənni üzrə təhsil proqramı (kurikulumu) (V-IX siniflər)
Sonuncu variant
1. Ədəbiyyat
fənni üzrə ümumi təlim nəticələri
Ümumi orta təhsil səviyyəsi (V-IX siniflər) üzrə şagird:
• bədii nümunələri onların məzmunundan irəli gələn məna
çalarlarına uyğun ifadəli oxuyur, mətni bədii-emosional cəhətdən qüvvətləndirən
sözlərin mahiyyətini izah edir;
• yazılı
nitqində məzmuna uyğun üslub müəyyənləşdirir, orfoqrafiya və orfoepiya
qaydalarına əməl edir, söz ehtiyatından səmərəli istifadə edir, fikirlərini
ardıcıl və məntiqi ifadə edir, ümumiləşdirmələr
aparır;
• bədii
nümunələrlə bağlı fikirlərini aydın, ardıcıl, məqsədyönlü, yığcam, yeri gəldikcə
bədii təsvir vasitələrindən istifadə etməklə şərh edir;
• müxtəlif
janrlarda yazılmış mətnlər üzərində sərbəst işləyir, onlarda ifadə olunmuş əsas
ideyanı şərh edir, mətni məzmununa uyğun hissələrə ayırır və müvafiq plan tərtib
edir;
• şifahi
və yazılı ədəbiyyatın oxşar və fərqli cəhətlərini, xarakterik xüsusiyyətlərini
konkret nümunələrlə izah edir, öz fikirlərini müqayisələr aparmaqla əsaslandırır;
• bədii
nümunələri məzmun və ideya istiqamətinə, sənətkarlıq cəhətlərinə, obrazların səciyyəsinə
görə təhlil edir, öz şəxsi münasibətini, mülahizələrini bildirir;
• bədii
nümunələrin müzakirəsi zamanı tolerantlıq, obyektivlik, ədalətlilik, əsaslandırma
və ümumi rəyə gələ bilmək bacarıqları nümayiş etdirir.
Ümumi
orta təhsil səviyyəsində məzmun xətləri üzrə təlim nəticələri
Ədəbiyyat
və həyat həqiqətləri
Şagird:
• bədii
nümunələri ideya-məzmununa uyğun ifadəli oxuyur;
• müxtəlif
janrlarda yazılmış mətnləri uyğun hissələrə ayırır, müvafiq plan tərtib edir;
• şifahi
və yazılı ədəbiyyatın oxşar və fərqli cəhətlərini, xarakterik xüsusiyyətlərini
konkret nümunələr əsasında izah edir;
• bədii
nümunələri məzmun və ideya istiqamətinə, obrazların səciyyəsinə, sənətkarlıq
xüsusiyyətlərinə görə təhlil edir.
Şifahi
nitq
Şagird:
• nitqində
düzgün tələffüz qaydalarına əməl edir, söz ehtiyatından səmərəli istifadə edir;
• bədii
nümunələrlə bağlı fikirlərini aydın, ardıcıl, məqsədyönlü, yığcam, bədii təsvir
və ifadə vasitələrindən istifadə etməklə
şərh edir;
• bədii
nümunələrin kollektiv müzakirəsi zamanı fikirlərə tolerant, obyektiv və ədalətli
münasibət bildirir, ümumi rəyə gəlməyi bacarır.
Yazılı nitq
Şagird:
• yazılı
nitqində məzmuna uyğun üslub müəyyənləşdirir, orfoqrafiya qaydalarına əməl
edir;
• topladığı
materialları ümumiləşdirir, fikirlərini ardıcıl və məntiqi ifadə etməklə müxtəlif
formalı (inşa, esse, hekayə) yazılar yazır.
3. Siniflər üzrə təlim nəticələri və məzmun standartları
V sinif
V sinfin sonunda şagird:
• bədii nümunələri məzmununa uyğun ifadəli
oxuyur, hissələrə ayırır, plan tərtib edir;
• bədii nümunələrin məzmununu müxtəlif
formalarda (yığcam və geniş) nağıl edir;
• şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələrini
janrlarına görə fərqləndirir, bədii təsvir
vasitələrini müəyyənləşdirir;
• bədii nümunələrin mövzusunu, ideyasını
aydınlaşdırır, baş qəhrəmanları səciyyələndirir;
• öyrəndiyi yeni sözlərdən, obrazlı ifadələrdən
istifadə etməklə bədii əsərlərlə bağlı fikirlərini şərh edir, müzakirələrdə
dinlədiklərinə münasibətini bildirir;
• müxtəlif səciyyəli yazılarda mövzuya
münasibətini ardıcıl şərh edir.
Məzmun xətləri üzrə əsas
və alt-standartlar
1. Ədəbiyyat və həyat həqiqətləri
Şagird:
1.1. Bədii
nümunələrin məzmununu mənimsədiyini nümayiş etdirir.
1.1.1. Heca
vəznli şeirlərdə və sadə süjetli bədii nümunələrdə (əfsanə, nağıl, təmsil,
hekayə) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən istifadə etməklə
aydınlaşdırır.
1.1.2. Heca
vəznli şeirləri, sadə süjetli bədii nümunələri (əfsanə, nağıl, təmsil, hekayə)
hadisələrin məzmununa uyğun ifadəli oxuyur.
1.1.3. Sadə
süjetli bədii nümunələri (əfsanə, nağıl, təmsil, hekayə) hissələrə ayırır, plan
tərtib edir, məzmununu müxtəlif formalarda (yığcam və geniş)
nağıl edir.
1.1.4. Şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələrini
(əfsanə, nağıl, təmsil, hekayə) janrlarına görə fərqləndirir.
1.1.5. Heca vəznli şeirlərdə, sadə süjetli bədii
nümunələrdə bədii təsvir vasitələrini (epitet, təşbeh) müəyyənləşdirir.
1.2. Bədii nümunələrin təhlili üzrə bacarıqlar
nümayiş etdirir.
1.2.1. Şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələrini
müqayisə edir.
1.2.2. Obrazların xarakterindəki başlıca
xüsusiyyətləri aydınlaşdırır, əsaslandırılmış münasibət bildirir.
1.2.3. Şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələrində
bədii təsvir vasitələrinin (epitet, təşbeh) rolunu aydınlaşdırır.
1.2.4. Bədii nümunələrin mövzu və ideyasını
aydınlaşdırır, münasibət bildirir.
2. Şifahi nitq
Şagird:
2.1. Şifahi nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
2.1.1. Bədii nümunələrlə bağlı şifahi təqdimatlar
edir, öyrəndiyi yeni sözlərdən nitqində istifadə edir.
2.1.2. Bədii nümunələrlə bağlı fikirlərini aydın
və ardıcıl şərh edir.
2.2. Bədii nümunələrin müzakirəsində ünsiyyət
mədəniyyəti nümayiş etdirir.
2.2.1. Müzakirələrdə söylənilən fikirlərə
münasibətini bildirir.
3. Yazılı nitq
Şagird:
3.1. Yazılı nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
3.1.1. Bədii nümunələrin
məzmununa (əhvalat və hadisələrə, sonluğa) fərqli münasibət bildirir.
3.1.2. Mövzu ilə əlaqədar
fikirlərini məntiqi ardıcıllıqla şərh edir.
3.1.3. 0,5-1 səhifə həcmində inşa, esse yazır.
VI sinif
VI sinfin sonunda şagird:
• bədii əsərləri obrazların xarakterinə,
hadisələrin məzmununa uyğun ifadəli oxuyur, hissələrə ayırır, plan tərtib edir;
• bədii əsərlərin məzmununu müxtəlif
formalarda (yığcam, geniş, yaradıcı) nağıl edir;
• bədii əsərlərə janr xüsusiyyətləri
baxımından münasibət bildirir, təsvir və ifadə vasitələrini müəyyənləşdirir;
• bədii əsərlərin mövzu və ideyasını
aydınlaşdırır, obrazları davranış və əməllərinə görə səciyyələndirir;
• öyrəndiyi yeni söz, bədii təsvir və
ifadə vasitələrindən istifadə etməklə ədəbi nümunələrlə bağlı fikrini aydın
ifadə edir,
• müzakirələrdə ümumi rəyə gəlmək
bacarığı nümayiş etdirir;
• müxtəlif səciyyəli yazılarda mövzuya münasibətini faktlarla əsaslandırır.
Məzmun xətləri üzrə əsas
və alt-standartlar
1. Ədəbiyyat və həyat həqiqətləri
Şagird:
1.1. Bədii
nümunələrin məzmununu mənimsədiyini nümayiş etdirir.
1.1.1. Heca
vəznli şeirlərdə və süjetli bədii nümunələrdə (əfsanə, nağıl, dastan, təmsil,
hekayə) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından
istifadə etməklə izah edir.
1.1.2. Heca
vəznli şeirləri, süjetli bədii nümunələri (əfsanə, nağıl, dastan, təmsil, hekayə)
ideya-məzmununa uyğun ifadəli oxuyur.
1.1.3.
Süjetli bədii nümunələri (əfsanə, nağıl, dastan, təmsil, hekayə) hissələrə
ayırır, plan tərtib edir, məzmununu müxtəlif formalarda nağıl edir.
1.1.4. Bədii
əsərlərin (əfsanə, nağıl, dastan, təmsil, hekayə) janr xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirir.
1.1.5. Heca
vəznli şeirlərdə, süjetli bədii nümunələrdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini
(epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii sual) müəyyənləşdirir.
1.2. Bədii
nümunələrin təhlili üzrə bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.2.1. Bədii
nümunələri (əfsanə, nağıl, dastan, təmsil,
hekayə) janr xüsusiyyətləri baxımından müqayisə edir.
1.2.2. Bədii
nümunələrdəki qəhrəmanları davranış və əməllərinə görə səciyyələndirir.
1.2.3. Bədii
nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin (epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii
sual) rolunu aydınlaşdırır.
1.2.4. Bədii
nümunələrin mövzusunu, ideyasını şərh edir, əsaslandırılmış münasibət bildirir.
2.
Şifahi nitq
Şagird:
2.1. Şifahi
nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
2.1.1. Öyrəndiyi yeni sözlərdən bədii nümunələrlə
bağlı diskussiya və təqdimatlarda istifadə edir.
2.1.2. Bədii nümunələrlə bağlı fikirlərini
obrazlı sözlərdən və ifadələrdən istifadə etməklə şərh edir.
2.2. Bədii nümunələrin müzakirəsində ünsiyyət
mədəniyyəti nümayiş etdirir.
2.2.1. Müzakirələrdə ümumi rəyə gəlmək
bacarığını nümayiş etdirir.
3. Yazılı nitq
Şagird:
3.1. Yazılı nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
3.1.1. Mətni faktlarla, sitatlarla zənginləşdirir.
3.1.2. Bədii nümunələrdəki başlıca fikri
anladığını nümayiş etdirir.
3.1.3. 1-1,5 səhifə həcmində rəy və təsvir
xarakterli mətnlər (inşa, esse) yazır.
VII sinif
VII
sinfin sonunda şagird:
• bədii nümunələri ideya - məzmununa
uyğun ifadəli oxuyur, hissələrə ayırır, plan tərtib edir;
• bədii nümunələrin məzmununu müxtəlif
formalarda - yığcam, geniş, yaradıcı nağıl edir, əsas hadisələrə ilkin münasibət
bildirir;
• bədii nümunələrə növ və janr xüsusiyyətləri
baxımından münasibət bildirir, təsvir və ifadə vasitələrini müəyyənləşdirir,
obrazlılığa təsirini aydınlaşdırır;
• bədii nümunələrin mövzu və ideyasını
aydınlaşdırır, digər obrazlarla qarşılıqlı münasibətlərinə, yazıçının mövqeyinə
əsaslanmaqla surətləri səciyyələndirir;
• şifahi
təqdimatlarda, bədii nümunələrlə bağlı müzakirələrdə fikrini əhatəli, ardıcıl
ifadə edir;
• müxtəlif
səciyyəli yazılarda mövzuya, əsərdəki mühüm problemə əsaslandırılmış münasibət
bildirir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və alt-standartlar
1. Ədəbiyyat
və həyat həqiqətləri
Şagird:
1.1. Bədii nümunələrin məzmununu mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Heca vəznli şeirlərdə və süjetli bədii
nümunələrdə (dastan, hekayə, mənzum hekayə) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən,
sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
1.1.2. Heca vəznli şeirləri, süjetli bədii
nümunələri (dastan, hekayə, mənzum hekayə) ideya-məzmununa uyğun ifadəli
oxuyur.
1.1.3. Süjetli bədii nümunələri (dastan, hekayə,
mənzum hekayə) hissələrə ayırır, plan tərtib edir, məzmununu müxtəlif
formalarda nağıl edir.
1.1.4. Bədii nümunələrin (dastan, hekayə, mənzum
hekayə) janr xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirir.
1.1.5. Heca vəznli şeirlərdə, süjetli bədii
nümunələrdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini (epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii
sual, təkrir, litota ) müəyyənləşdirir.
1.2. Bədii nümunələrin təhlili üzrə bacarıqlar
nümayiş etdirir.
1.2.1. Bədii nümunələri (dastan, hekayə, mənzum hekayə) növ və janr
baxımından müqayisə edir.
1.2.2. Digər obrazlarla müqayisə etməklə və
yazıçının münasibətinə əsaslanmaqla ədəbi qəhrəmanları səciyyələndirir.
1.2.3. Bədii nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin
(epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii sual, təkrir, litota) rolunu aydınlaşdırır.
1.2.4. Bədii nümunələrin mövzusunu, ideyasını
və başlıca problemini şərh edir, əsaslandırılmış
münasibət bildirir.
2. Şifahi nitq
Şagird:
2.1. Şifahi nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
2.1.1. Öyrəndiyi yeni sözlərdən bədii nümunələrlə
bağlı müzakirələrdə və müxtəlif ünsiyyət məqamlarında istifadə edir.
2.1.2. Bədii nümunələrlə bağlı fikirlərini mətndən
nümunələr gətirməklə şərh edir.
2.2. Bədii nümunələrin müzakirəsində ünsiyyət
mədəniyyəti nümayiş etdirir.
2.2.1. Müzakirələrdə ədalətlilik və
obyektivlik nümayiş etdirir.
3.
Yazılı nitq
Şagird:
3.1. Yazılı nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
3.1.1. Mövzu ilə bağlı əlavə mənbələrdən
topladığı materialları əlaqələndirir, yazısında istifadə edir.
3.1.2. Bədii nümunələrdəki başlıca problemi müəyyənləşdirir,
əsaslandırılmış münasibət bildirir.
3.1.3. 1,5-2 səhifə həcmində mühakimə və təsvir
xarakterli mətnlər (inşa, esse) yazır.
VIII sinif
VIII sinfin sonunda şagird:
• bədii
nümunələri emosional-obrazlı ifadəliliyin tələblərinə uyğun oxuyur, hissələrə ayırır, plan tərtib edir;
• bədii
nümunələrin məzmununu müxtəlif formalarda (yığcam, geniş, yaradıcı) nağıl edir,
baş qəhrəmanlara ilkin münasibət bildirir;
• ədəbi
növ və janr xüsusiyyətlərinə, təsvir və ifadə vasitələrinə əsaslanmaqla bədii
nümunələrin ideya-məzmununa münasibət bildirir;
• bədii
nümunələrin mövzusunu və ideyasını aydınlaşdırır, məişət təsvirlərindən, nitqlərindən
çıxış etməklə obrazlara münasibət bildirir;
• şifahi
təqdimatlarda, nümunələrlə bağlı müzakirələrdə
mövzuya, problemə əsaslandırılmış tənqidi münasibət bildirir;
• müxtəlif
səciyyəli yazılarda mövzuya, problemə şəxsi təcrübəsinə və təəssüratlarına əsaslanmaqla
münasibət bildirir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və alt-standartlar
1. Ədəbiyyat
və həyat həqiqətləri
Şagird:
1.1. Bədii nümunələrin məzmununu mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Müxtəlif vəznli (heca, əruz) şeirlərdə
və süjetli əsərlərdə (dastan, hekayə, novella, dram poema) tanış olmayan sözlərin
mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
1.1.2. Müxtəlif vəznli (heca, əruz) şeirləri,
süjetli bədii nümunələri (dastan, hekayə, novella, dram, poema) ideya-məzmununa
uyğun ifadəli oxuyur.
1.1.3. Süjetli bədii nümunələri (dastan, hekayə,
novella, dram, poema) hissələrə ayırır, plan tərtib edir, məzmununu müxtəlif formalarda nağıl edir.
1.1.4. Bədii nümunələrin (dastan, hekayə,
novella, dram poema) janr xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirir.
1.1.5. Müxtəlif vəznli (heca, əruz) şeirlərdə,
süjetli ədəbi nümunələrdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini (metafora, bədii təzad,
kinayə) müəyyənləşdirir.
1.2. Bədii nümunələrin təhlili üzrə bacarıqlar
nümayiş etdirir.
1.2.1. Bədii nümunələri (dastan, hekayə,
novella, dram, poema) növ və janr baxımından müqayisə edir.
1.2.2. Obrazları nitqinə, bağlı olduqları məişət
təsvirlərinə əsaslanmaqla səciyyələndirir.
1.2.3. Bədii nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin
(metafora, bədii təzad, kinayə) rolunu
aydınlaşdırır.
1.2.4. Bədii nümunələrin ideya-məzmununu,
süjet, kompozisiya xüsusiyyətlərini şərh edir, əsaslandırılmış münasibət
bildirir.
2. Şifahi nitq
Şagird:
2.1. Şifahi nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
2.1.1. Bədii nümunələrlə bağlı təqdimat və
çıxışlarında sitatlardan, bədii təsvir və ifadə vasitələrindən istifadə edir.
2.1.2. Bədii nümunələrlə bağlı fikirlərini
müqayisələr aparmaqla şərh edir.
2.2. Bədii nümunələrin müzakirəsində ünsiyyət
mədəniyyəti nümayiş etdirir.
2.2.1. Müzakirələrdə dialoji nitq bacarığını
nümayiş etdirir.
3.
Yazılı nitq
Şagird:
3.1. Yazılı nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
3.1.1. Ədəbi nümunələrlə bağlı fikirlərini
müxtəlif üslublarda yazır.
3.1.2. Əlavə məlumatlara və təəssüratlarına əsaslanmaqla
mövzuya və problemə münasibət bildirir.
3.1.3. 2-2,5 səhifə həcmində mühakimə, təsvir,
informasiya xarakterli mətnlər (inşa, esse, məruzə) yazır.
IX sinif
IX
sinfin sonunda şagird:
• müxtəlif
ədəbi vəzndə olan bədii nümunələri ifadəli oxuyur, hissələrə ayırır, plan tərtib
edir;
• bədii
nümunələrin məzmununu müxtəlif formalarda (yığcam, geniş, yaradıcı) nağıl edir,
obrazlara ilkin münasibət bildirir;
• növünə
və janrına, təsvir və ifadə vasitələrinə əsaslanmaqla ədəbi əsərləri bədii
xüsusiyyətlərinə görə təhlil edir;
• bədii
nümunələrin mövzusunu və ideyasını aydınlaşdırır, yazıçı mövqeyinə, digər surətlərin
mühakimələrinə əsaslanmaqla obrazları səciyyələndirir;
• şifahi
təqdimatlarda, bədii nümunələrlə bağlı müzakirələrdə mövzuya, problemə müqayisələr,
ümumiləşdirmələr aparmaqla münasibət bildirir;
• müxtəlif
səciyyəli yazılarda mövzuya, problemə, konfliktə fərqli mənbələrdən topladığı məlumatlara
əsaslanmaqla münasibət bildirir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və alt-standartlar
1. Ədəbiyyat və həyat həqiqətləri
Şagird:
1.1. Bədii nümunələrin məzmununu mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Müxtəlif vəznli (heca, əruz, sərbəst) şeirlərdə və süjetli əsərlərdə
(poema, hekayə, povest, roman, dram) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən,
sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
1.1.2. Müxtəlif vəznli (heca, əruz, sərbəst)
şeirləri, süjetli bədii nümunələri (hekayə, povest, roman, dram, poema) ideya-məzmununa
uyğun ifadəli oxuyur.
1.1.3. Süjetli bədii nümunələri (hekayə,
povest, roman, dram, poema) hissələrə ayırır, plan tərtib edir, məzmununu müxtəlif
formalarda nağıl edir.
1.1.4. Bədii nümunələrin (hekayə, povest,
roman, dram, poema) janr xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirir.
1.1.5. Müxtəlif vəznli (heca, əruz, sərbəst)
şeirlərdə, süjetli ədəbi nümunələrdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini
(metonimiya, inversiya, simvol) müəyyənləşdirir.
1.2. Bədii nümunələrin təhlili üzrə bacarıqlar
nümayiş etdirir.
1.2.1. Bədii nümunələri (hekayə, povest,
roman, dram, poema) növ və janr baxımından müqayisə edir.
1.2.2. Digər obrazların və müəllifin mühakimələrinə
əsaslanmaqla ədəbi qəhrəmanları səciyyələndirir.
1.2.3. Bədii nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin
(metonimiya, inversiya, simvol) rolunu aydınlaşdırır.
1.2.4. Bədii nümunələrin mövzusunu, ideya-bədii
xüsusiyyətlərini və konfliktini şərh edir, onlara əsaslandırılmış münasibət
bildirir.
2.
Şifahi nitq
Şagird:
2.1. Şifahi nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
2.1.1. Bədii nümunələrlə bağlı təqdimat və
çıxışlarında müxtəlif mənbələrdən topladığı materiallara əsaslanmaqla əsərin
ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh edir.
2.1.2. Mövzuya, problemə müqayisələr, ümumiləşdirmələr
aparmaqla münasibət bildirir.
2.2. Bədii nümunələrin müzakirəsində ünsiyyət
mədəniyyəti nümayiş etdirir.
2.2.1. Müzakirələrdə mövzuya, problemə tənqidi
münasibətini əsaslandırır, fərqli fikirlərə dözümlülük nümayiş etdirir.
3.
Yazılı nitq
Şagird:
3.1. Yazılı nitq bacarıqları nümayiş etdirir.
3.1.1.Yazacağı mətnin məzmununa uyğun üslub müəyyənləşdirir.
3.1.2. Müşahidələrinə, əlavə məlumatlara əsaslanmaqla
əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərinə münasibət bildirir.
3.1.3. 2,5-3 səhifə həcmində mühakimə, təsvir,
müqayisə xarakterli mətnlər (inşa, esse, məruzə) yazır.
Комментарии
Отправить комментарий