İcmal mövzularının öyrədilməsi
İcmal mövzularının öyrədİlməsİ
Ədəbiyyat fənninin məzmununa daxil olan materiallardan bir qismini
də icmal mövzuları təşkil edır. Bir qədər
əvvəl barəsində müəyyən qədər təsəvvür əldə etmişdiniz.
İcmal mövzuları tutduqları yerdən asılı olmayaraq geniş təlim-tərbiyə
imkanlarına malikdirlər. Onlar ya kursun başlanğıcında onun məzmununa dair ümumi təsəvvür verir, ya geniş şəkildə öyrəniləcək hər hansı bir əsərin
daha düzgün anlaşılmasına imkan yaradır, ya da bir neçə əsrlik ədəbi-mədəni
nailiyyətlərimizi xülasə etməklə növbəti mövzuya - tək-tək öyrəniləcək sənətkarların
lazımi səviyyədə dərk olunmasına bir bələdçilik edir.
İcmal mövzuları məclislərdə səslənən ilk sözü xatırladır. O ilk sözü
ki, o söz danışan şəxsin özü barəsində, danışdığı məsələ barəsində
iştirakçılarda müəyyən təsəvvür yaradır. Həmin şəxsin ətraf tərəfindən
tanınması taleyini həll edir. Görünəni budur ki, bu ilk sözün məsuliyyəti olduqca böyükdür.
Bunu biz giriş sözü kimi də qəbul edə bilərik. Həmin giriş sözü necəliyindən əsl
mətləbin taleyi asılı olur. Ədəbiyyatımızda da belədir. Kursun, fəslin, növbəti mövzuların keyfiyyətli
mənimsənilməsi işi bu giriş sözünün sanbalından əməllicə asılıdır. Eynşteyndən
soruşulanda ki, Siz ən çox nədə çətinlik çəkirsiniz? Cavabı belə olmuşdu:
auditoriyaya giriş sözü söyləməkdə.
Həmin sözlərə fikir verin. Düşünün ki, giriş sözü məhz bu icmal
mövzularıdır. O ya şagirdləri ədəbiyyat aləminə daxil edir(kursa giriş
mövzuları məhz belədir), ya sənətkarın söz dünyası ilə şagirdləri tanış edir,
onları ayrıca öyrəniləcək əsərin düzgün dərk olunmasına yönəldir(sənətkarın
yaradıcılığının ümumi mənzərəsini verir), ya da bir neçə əsrlik dövrün ədəbi-mədəni
mənzərəsini verməklə, həmən zaman
hüdudlarında tariximizi, ədəbi-mədəni
nailiyyətlərimizi xülasə etməklə konkret bir sənətkarımızı daha düzgün başa
düşməyə imkan yardır.
İcmal mövzuları öz məzmunu və formasına görə mövzuya, bölməyə, kursa bələdçilik edir.
Metodik
ədəbiyyatda bunun üç növü fərqləndirilir:
a)
giriş səciyyəli(yeni kursda da vardır),
b) tarixi-ədəbi (yeni kursda VIII-XI
siniflərdə verilmişdir,
c)
sənətkarın yaradıcılığının ümumi mənzərəsini əks etdirən icmallar(yeni
kursda X-XI siniflərdə "sənətkarın həyatı, yaradıcılıq
yolu" kimi təqdim olunur).
Giriş mövzularını tədris
edərkən dərslikdəki məlumata nəzər salmaq lazımdır. Bu mövzuların tədrisində
şifahi və yazılı nitq məzmun xətlərindən müəyyən standartların seçilməsi və reallaşdırılması
mümkündür. Bu mövzular, onların məzmunu şagirdlərin
mənəviyyatına, dünyagörüşünə, dövlətçilik, azərbaycançılıq duyğularının inkişaf
etdirilməsinə tutarlı töhfələr verir. Bunu bir an da olsa unutmamalıyıq. Həmin
mövzuları da induktiv dərslər formasında keçmək məqsədəuyğun olardı.
Tarixi-ədəbi
səciyyəli icmallarda bir neçə əsrlik dövrün ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni
xülasəsi ilə yanaşı həmin dövrdə yazıb yaradan sənətkarlar, onların bədii irsi barədə də
yığcam söhbət gedir. Ənənəvi kursda 11-ci
sinifdə , yeni kursda isə VIII-XI siniflərdə istifadə olunur. Onun əsas vəzifəsi
ü Ədəbiyyat kursunun
müxtəlif dövrləri arasında əlaqəni, rabitəni yaratmaq,
ü Ədəbiyyatın inkişaf
meyllərini, ənənə və varislik məsələlərini açıb göstərmək,
ü Monoqrafik şəkildə
öyrəniləcək sənətkarın ədəbiyyat tariximizdəki
yerini dolğunluğu ilə təsəvvür etməkdə yardımçı olmaq,
ü Tariximizi mükəmməl şəkildə,
digər mənəvi dəyərlərimizlə vəhdət halında
şagirdlərimizə sevdirmək,
ü Adı qeyd olunan əsrlərdə
ədəbi nailiyyətlərimizi öz yaradıcılığında əks etdirən sənətkarlarımızın bədii
irsinin özəllikləri ilə tanış etdirməkdən ibarətdir.
Hazırda ədəbiyyat dərsliklərində əksini tapan belə icmallar:
VIII sinif üzrə:
- Qədim
və zəngin ədəbiyyatımız(giriş səciyyəli icmal)
- Qədim
dövr Azərbaycan ədəbiyyatı(XIII əsrə qədər)
- Orta
dövr Azərbaycan ədəbiyyatı (XIII əsrdən XVII əsrə qədər)
- Yeni
dövr Azərbaycan ədəbiyyatı.
-
I mərhələ( XVII-XVIII əsrlər).
- II mərhələ ( XIX əsr)
- III mərhələ.(XX əsrin
əvvəlləri)
IX sinif üzrə:
1. Milli-mədəni dirçəliş və Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə ədəbiyyat (1918-1920)
2. İctimai-siyasi ziddiyyətlər və repressiya dövründə ədəbiyyat (1920-1940)
3. İkinci Dünya müharibəsi dövründə ədəbiyyat (1941–1945)
4. Müharibədən sonrakı dövrdə ədəbiyyat (1946–1960)
5. Milli özünəqayıdış dövründə ədəbiyyat (1961– 1990)
6.
Müstəqillik illərində
ədəbiyyat (1991-ci ildən günümüzə qədər)
X sinif üzrə:
1. Söz sənətimiz – mənəvi sərvətimiz..(giriş xarakterli icmal).
2.
Azərbaycan
şifahi xalq ədəbiyyatı (layihə)
3. Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı (ən qədim zamanlardan XIII əsrə
qədər) (layihə)
4. Orta dövr Azərbaycan ədəbiyyatı (XIII–XVI əsrlər) (layihə)
5. Yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı. I mərhələ (XVII – XVIII əsrlər)
(layihə)
6.
Yeni dövr Azərbaycan
ədəbiyyatı. II mərhələ (XIX əsr)
XI sinifdə:
1.
Azərbaycan
ədəbiyyatında tənqidi realizm və romantizm dövrü(XIX əsrin 90-cı illərindən
1920-ci ilədək)
2.
Sovet
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı(1920-1991-ci illər)
3.
Azərbaycan
ədəbiyyatında milli özünüdərkə qayıdış və istiqlalçılıq mərhələsi(XX əsrin
60-90-cı illəri)[2]
Tarixi-ədəbi səciyyəli icmallarda bir neçə əsrlik
dövrün ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni xülasəsi ilə yanaşı o dövrdə
yaşayıb-yaratmış sənətkarlar barədə söhbət getdiyindən onun tədrisində informasiya
bolluğu baxımından müəyyən çətinliklər ortaya çıxa bilər.
VIII-IX siniflərdə bu materiallar tanışlıq
xarakteri daşıyır. Sonra keçilən mövzular üçün bir bələdçi rolunu oynayır. Onların tədrisi üçün ayrıca
vaxt ayrılmamışdır
[1]
Azərbaycan klassik ədəbiyyatında işlədilən ərəb və fars sözləri lüğəti, B.1981,
səh.105
[2]
Həbibbəyli İ., Əliyev S., Həsənov B., Mustafayeva A. Ədəbiyyat-11. Ümumtəhsil məktəblərinin
11-ci sinfi üçün "Ədəbiyyat" fənni üzrə dərslik. Bakı: "Bakınəşr",
2018, 209 səh
Комментарии
Отправить комментарий