Yazıçının tərcümeyi-halının tədrisinə dair
tərcümeyi-hal materiallarının tədrİsİ
Ədəbiyyat proqramına daxil olan mövzuların
bir qismini də tərcümeyi-hal materialları təşkil edirdi. Yeni kursda tərcümeyi-hal
materialları "....həyatı , yaradıcılıq yolu" ilə əvəzlənmişdir.
Hazırda sənətkarın həyatı və yaradıcılıq yolunun layihə formasında birlikdə nəzərdən
keçirilməsi doğru hesab edilmişdir. Biz də bu yanaşmanı məqbul hesab edirik.
Onsuz da dərsliklərdəki məlumatlarda sənətkarın həyatından danışılanda bədii
irsini də onun gözünə qatırdılar.
Bu
qrup mövzuların da orta məktəbdə öyrənilməsinin çox böyük təlim-tərbiyəvi
əhəmiyyəti vardır. Yeni təhsil proqramının tələbi ilə yazılan dərslik
komplektində - müəllim üçün vəsaitdə bu tipli materialların öyrədilməsinə bir
saat vaxt ayrılmışdır. Həmin başlıq altında olan mövzular X-XI siniflərdə yerləşdirilmişdir.
Sənətkarın
həyatı və yaradıcılıq yolu ilə bağlı materialları proqrama nə üçün daxil edilir və
onların tədrisində hansı vəzifələri yerinə yetirmək nəzərdə tutulur?
Bu belə
anlaşılmalıdır ki, ədəbiyyatımızın
yaradıcıları olan bu sənətkarların hər birisi yaşadıqları dövrün canlı
timsalıdırlar. Demək olar ki, onların həyatı bir ibrət aynası və tərbiyə məktəbi
kimi çıxış edə bilir. Onların mühiti, ədəbi aləmə gəlişi, fikir və duyğular aləminin
formalaşdığı zəmin, dünyagörüşləri şagirdlərə müsbət əxlaqi-mənəvi keyfiyyətlər
aşılayır. Şagirdlər aydın şəkildə və əyani olaraq dərk edə bilirlər ki,
zamanından, dövründən asılı olmayaraq, xalq işinə yaxın olan, el yolunda qələm
çalan, zəhmət çəkən heç bir kəs unudula bilməz. Kim el yolunda nə isə bir yaxşı
iş görsə, onun istəklərinə biganə qalmasa, o adamlar, o şəxslər min illər keçərsə
belə, xalqın yaddaşından çıxa bilməz. Bu, bir həqiqətdir.
Şagirdlər
bu məlumatları öyrəndikcə başa düşürlər ki, insanların 60-90 illə ölçülən
cismani ömürləri ilə yanaşı, mənəvi ömürləri də vardır. Özü də əgər bu mənəvi ömür mənalı və xalqı üçün gərəkli olubsa, onda o,
illər, əsrlər çərçivəsinə sığmır. Şagirdlər aydın şəkildə anlayırlar ki,
insanın əbədi yaşarlılığı meyarları vardır. Bunun ən ümdəsi el-oba yolunda nələri
isə eləməkdir. Bəyəm elə bir şəxs tapıla
bilərmi ki, özündən sonra gələcək nəsillərə nə isə yaxşı və xeyirxah işlər
qoyub getməyi fikirləşməsin və belə bir arzuya biganə qalsın?
Yuxarı
siniflərdə sənətkarın həyatı və
yaradıcılıq yolu materiallar öyrədiləndə bu kimi məsələlər həmişə müəllimin diqqət mərkəzində dayanmalıdır. Şagirdlər
sənətkarların həyatına dərindən bələd olduqca onlarda belə bir əqidə
yaranmalıdır ki, kaş yaxşı işlər görə biləydim və mən də həmin görkəmli şəxsiyyətlər
kimi doğma, qədirbilən xalqın yaddaşında yüz illərlə qalaydım. Bugünkü günümüzdə
bu cür düşüncə tərzinə nə dərəcədə ehtiyac olduğunu söyləmək, yəqin ki, bir qədər
artıq görünərdi?
Şagirdlər həmin materiallar vasitəsilə həm də xalqımızın
tarixini daha yaxşı öyrənirlər. Çünki hər bir sənətkarın ömür yolu yaşadığı
tarixi dövr haqqında müəyyən təsəvvürlərin alınmasına kömək olur. Bugünkü gənclərimizə
bu da olduqca gərəkli və vacibdir.
Yazıçının ədəbiyyat tarixində yeri və
mövqeyi, ənənələrə sadiqliyi, novatorluğu, özündən sonra gələn ədəbi nəsillərə
təsiri və s. kimi məsələlər şagirdlərə təkcə ədəbi-tarixi biliklər vermir, həm
də onların milli qürur, ləyaqət və iftixar hissinin formalaşdırılmasında fəal
rol oynayır.
Sənətkarın həyatı və yaradıcılıq yolu ilə bağlı materiallar həmçinin sənətkar irsindən
seçmə bir nümunə kimi təqdim olunan ədəbi
əsərinin daha dərindən qavranılmasına şərait yaradır.
Ədəbi əsərlərin hansı şəraitdə meydana gəlməsi
şagirdlərin ümumi inkişafına, təlim-tərbiyəsinə əməlli-başlı təsir göstərir,
onu daha yaxşı başa düşməyə imkan verir. Maraqlı bir söz eşidəndə, ya şeir
parçası və ya əhvalat dinləyəndə biz dərhal onun müəllifi ilə maraqlanırıq. Bu
mənalı sözü və ya fikri söyləyənlərin şəxsiyyətinə bizdə dərin bir hüsn-rəğbət
yaranır.
Ədəbi əsərlərin öyrənilməsində də eyni vəziyyət
vardır. Maraqlı və ibrətli həyat hadisələri və ya səmimi hisslər aləmi şagirdləri
şirin xəyallar dünyasına aparır, onu söyləyən şəxsin söz qoşmaq məharətinə bir
heyranlıq yaradır. Təsadüfi deyil ki, ədəbi
əsərlərin tədrisi prosesində ilk olaraq V-VII siniflərdə (elə VIII-IX cu siniflərdə
də) motivasiya mərhələsində giriş sözündən
istifadə olunur. Həmin giriş sözündə sənətkarın ədəbiyyat tariximizdəki xidmətləri
sadalanır və əsərlərində qaldırdığı əxlaqi-mənəvi keyfiyyətlərə, həyatındakı
ibrətli məsələlərə şagirdlərin diqqəti cəlb edilir.
Yuxarıda dediklərimiz sənətkarın həyatı və yaradıcılıq yolu materiallarının təlim-tərbiyə
imkanlarının tükənməzliyindən xəbər verir. Bu materialların bir qismində
tariximiz, o birisində zəngin mənəviyyatımız, digərlərində isə şərəfli ömrün
salnaməsi əksini tapır. Bu materiallar
gənclərimiz üçün bir ibrət aynasına çevrilməlidir. Onlardan biz bu gün nələri
isə götürə və öz mənəviyyatımızı zənginləşdirə bilərik.
Bu materiallar imkan verir ki, şagirdlərimiz müxtəlif həyat
hadisələrinə sənətkarlarımızın gözü ilə baxsınlar, bu həyatdan özləri üçün daha
çox şeylər götürməyə cəhd etsinlər və doğma Azərbaycanımızın layiqli vətəndaşlarına
çevrilsinlər.
Sənətkarın həyatı və yaradıcılıq yolu materiallarının tədrisinin nə kimi əhəmiyyət kəsb
etdiyini nəzərdən keçirdikdən sonra onun necə öyrədilməsi məsələsi üzərində
dayanaq.
Bu cür materiallarının öyrədilməsi hazırda
X-XI siniflərin payına düşmüşdür.
X-XI siniflərdə ədəbiyyat tarixi kursu əhatə
olunduğuna görə burada monoqrafik
mövzular üstünlük təşkil edir. Həmin
mövzular ədəbiyyatımız görkəmli simalarının həyat və yaradıcılığının, bədii
irsindən kamil bir sənət nümunəsinin öyrədilməsinə həsr olunmuşdur. Proqram belə
mövzuların tədrisinə azı 3-5 saat vaxt
ayırır. Bu saatlar sənətkarın həyatı, yaradıcılıq yolu(1 saat) və ayrıca öyrənilməsi nəzərdə tutulan əsərinə(2-3
saat ola bilər) həsr edilir. Saatlar artdıqca sənətkarın əsərinin öyrənilməsinə
ayrılan vaxt da artır. Amma "...həyatı və yaradıcılıq yolu"
materiallarının tədrisi vaxtı əsasən sabit qalır; onların öyrənilməsinə bir saat vaxt verilir.
Dərslikdəki materialın birini diqqətinizə
çatdırırıq. Yuxarıda sadaladığımız məsələlərin, tələblərin burada necə gözlənildiyini
müşahidə edin.
İMADƏDDİN NƏSİMİ(1369-1417)
"Üç dili mükəmməl
bilməsi sayəsində Nəsimi Yaxın Şərq bədii fikrinin ən gözəl nailiyyətlərinə yiyələnmiş,
geniş biliyə, parlaq istedada, yüksək sənətkarlıq mədəniyyətinə malik ustad bir
şair kimi Azərbaycan şeirinə və türk xalqlarının ədəbiyyatına yeni istiqamət
vermişdir."
Mirzağa Quluzadə
NƏSİMİNİN HƏYATI, YARADICILIQ YOLU
Layihə
üzrə araşdırmaya hazırlaşın.
1. Nəsimi barədə bildiklərinizi yada salıb yığcam
müzakirə aparın.
2. Aşağıdakı sualları və onları araşdırmağa istiqamət
verən cavabları oxuyun.
Nəsiminin dövrü, həyatı və yaradıcılığı üçün önəmli
olanlar hansılardır?
|
Digər tərəfdən, orta əsrlərdə hakim olan
ideologiyanın ağır təzyiqləri XIV–XV əsrlərdə açıq və gizli mübarizə üçün zəmin
oldu. Müxtəlif təriqətlərin, cərəyanların yaranmasının bir mühüm səbəbi də məhz
bu idi. Azərbaycanda, eləcə də Yaxın və Orta Şərqdə ən geniş yayılmış təriqət
isə hürufilik idi. Bu təriqətin başçısı və nəzəriyyəçisi Azərbaycan alimi və
şairi Şeyx Fəzlullah Nəimi olmuşdur. Hürufiliyə görə, Allah insanda və mövcud
olan bütün varlıqlarda təcəssüm tapır. Elə buna görə də insan öz varlığındakı
ilahi nuru dərk etməlidir. Bunun üçünsə o, daim əqli-mənəvi təkamül yolu keçməli,
təkmilləşməli, qəlbini saflaşdırmalıdır. İnsanı müqəddəs sayan hürufilərin
fikrincə, kamil insan tanrı səviyyəsinə yüksələ bilər. Deməli, insana əzab vermək
və onu öldürmək olmaz. Bununla da hürufilər ictimai haqsızlığa, zülmə qarşı
çıxır, islam dininin bir sıra ayinləri ilə razılaşmırdılar. Hürufilərin feodal
hakim dairələri, islam xadimləri tərəfindən təqib və edam edilmələrinin mühüm səbəblərindən
biri bu idi.
Göründüyü kimi, Nəsimi keşməkeşli bir dövrdə
yaşamışdır. Onun doğulduğu il və yer barədə fərqli fikirlər var. Həyatı
haqqında da gerçəklikdən çox rəvayət və əfsanələr əks etdirən məlumatlar
mövcuddur.
Dini və dünyəvi elmləri dərindən mənimsəyən gənc, həssas
şair insana amansız, qeyri-humanist münasibətlə heç cür barışa bilmirdi. Bu,
onu düşünməyə, yollar aramağa sövq edir. Əvvəl sufizmə meyil edən Nəsimi
sonralar Nəiminin görüşlərinə tərəfdar çıxır. Hürufilərin mövqeyi onun ürəyincə
idi. Nəsimi elə bir elmi-fəlsəfi dayaq axtarırdı ki, onun köməyi ilə insana öz
adının uca, mövqeyinin yüksək olduğunu anlamağı öyrətsin. Böyük ehtirasla,
coşqunluqla hürufi ideyalarını yayan, təbliğ edən şair təqib olunur. Ölkədən-ölkəyə
keçməyə məcbur olan Nəsimi əqidəsindən üz döndərmir, alovlu şeirləri ilə çoxlu
tərəfdar tapır. Hələb şəhərində həbs edilən bu cəsur sənətkar 1417-ci ildə ağır
işgəncələrlə edam olunur.
İctimai-fəlsəfi lirikanın ən qüdrətli
yaradıcılarından olan Nəsimi şeirlərini müxtəlif janrlarda yazmışdır. Bədii
irsində qəzəl, qəsidə, tuyuq, rübai, müstəzad və s. yer almışdır. Zəngin irsi
qalan şairin əsərlərini mövzusuna, ideya istiqamətinə görə iki böyük qismə
ayırmaq olar: təriqət şeirləri, dünyəvi şeirlər.
Bundan əlavə, onun dini mövzuda yazdığı əsərləri də
vardır.
Nəsimi öncə sufizmə meyil etdiyindən ilk təriqət
şeirləri, təbiidir ki, sufiyanə olmuşdur. Lakin sufi ideyalarının təbliğinə həsr
olunmuş əsərləri kəmiyyətcə hürufi şeirlərindən azdır. Şairin həm doğma türkcəmizdə,
həm də fars dilində yazdığı şeirlərin böyük bir qismində hürufilik ideyalarının
ifadəsinə önəm verilmişdir. Bu qəbildən şeirlər sənətkarın hürufilik görüşləri,
mənsub olduğu təriqətin mühüm müddəaları barədə aydın təsəvvür yaradır. Bu
baxımdan onun “Söz”, “Sığmazam”, “Mənəm, mən” rədifli, “Daim ənəlhəq söylərəm, həqdən
çü Mənsur olmuşam”, “Mərhəba, insani-kamil, canımın cananəsi” misraları ilə
başlayan qəzəlləri, eləcə də digər janrlarda olan əsərləri yüzillər boyu diqqəti
özünə çəkmişdir.
Belə əsərlərdə hürufi termin və anlayışlarına xeyli
yer verilmişdir. Onların şərhi şeirdəki əsl mətləbin başa düşülməsini
asanlaşdırır. Məsələn, yuxarıda adıçəkilən qəzəllərin birində deyilir:
Çün bizə məlum olubdur mə’niyi-ümmül-kitab,
Arifəm, səm’imə sığmaz zahidin əfsanəsi.
Buradakı “ümmül-kitab” (“kitabın anası”) Qur’anın “Fatihə”
surəsi anlamındadır. Həmin surənin daxili mənasını ilahi sirlər təşkil edir
və bu sirlər arif olan hürufilərə məlumdur. Belə bir uca məqama yüksələn ariflər
– hürufilər üçün zahidin dedikləri mənasız sözlərdən başqa bir şey deyildir.
Nəsiminin təriqət şeirlərində insan həm ilahi, həm
də bəşəri keyfiyyətlərə malik olub gücü, ucalığı və ülvi keyfiyyətləri ilə
seçilir. Hürufi təliminə əsaslanan şair insanı müqəddəsləşdirir, onun
alçaldılmasını, incidilməsini lənətləyir. Əslində, Nəsimini hürufi ideyalarına
cəlb edən də insanın şərəfli mövqeyə ucaldılması idi.
Nəsiminin ikinci qisim – dünyəvi şeirləri də
az deyildir. Onlar mövzuca rəngarəngdir: dünyəvi məhəbbətin və gözəlliyin tərənnümünə
həsr olunanlar, ictimai-fəlsəfi məzmunda yazılanlar, təbiətə həsr edilənlər və
s. Bu əsərlərin böyük bir qismi qəzəl, bir qismi isə başqa janrlarda qələmə
alınmışdır. “Neylərəm?”, “Etməgil”, “Yanaram” və s. məhəbbəti tərənnüm
edən qəzəllər kimi dillər əzbəri olmuşdur.
Təriqət şeirlərindəki yar, dilbər ilahi gözəlliklə
bağlıdırsa, bu qəzəllərdə tərənnüm edilən sevgili, məhbub adəm övladı
olub bəşəri xislətlidir, real gerçəkliyin, maddi aləmin yetirməsidir. O, lirik
qəhrəman üçün ən qiymətli varlıq, həyatın mənasıdır:
Dilbəra, mən səndən ayru ömrü canı neylərəm?
Tacü təxti, mülkü malu, xanimanı neylərəm?
İstərəm vəsli-cəmalın, ta qılam dərdə dəva,
Mən sənin bimarınam, özgə dəvanı neylərəm?
Məşuqun zahiri gözəlliyinin təsvirinə həsr
olunan (“Düşdü yenə dəli könül gözlərinin xəyalinə”, “Əcəba, bu huri üzlü məhi-bədr,
ya pərimi?” və s.) qəzəllərdə, eləcə də bu mövzuda digər janrlarda yazdığı
şeirlərdə daha çox həyati, gerçək gözəl tərənnüm obyekti olaraq götürülmüşdür.
Nəsiminin dünyəvi əsərlərinin bir qismini ictimai-fəlsəfi
məzmunlu şeirlər təşkil edir. Bu da məlumdur ki, şairin müxtəlif mövzularda
yazdığı bütün əsərlərində fəlsəfi fikirlər önəmli yer tutur. Onun ictimai-fəlsəfi
şeirlərində əhatə edilən məsələlər isə çoxdur; dünyanın dərk edilməsi ilə bağlı
düşüncələr, dünyanın faniliyi və onun vəfasızlığından
şikayət, rəzilliyi özünə peşə edənlərdən narazılıq və s.
Yoxdur vəfası dünyanın, aldanma anın
alına,
Rəngindən oldu münfəil, hər kim boyandı
alına.
Arısı yalandır, saqın, dadlısına aldanma
kim,
Acıdır anın şəkkəri, ağı qatılmış balına.
Şairin bədii irsində təbiətə həsr edilmiş
şeirlər sayca az olsa da, onlar ideya-bədii keyfiyyətinə görə ədəbiyyatımızda ən
yaxşı əsərlərdən sayılır.
3. Öyrəndiklərinizlə bağlı fikir mübadiləsi
və müzakirə aparın.
Evdə
iş. Layihə üzrə işi davam etdirin
1. Sinifdə öyrəndiklərinizi göstərilən mənbələrdən
topladığınız məlumat əsasında zənginləşdirin və tamamlayın.
2. Araşdırma apararkən aşağıdakı sualların
cavablarını da əhatə etməyə çalışın:
a) “Nəsimi poeziya tariximizdə siyasi-fəlsəfi
şeirin ilk böyük nümayədəsidir” fikrini necə əsaslandırarsınız?
b) Şair ilahi və dünyəvi məzmunda yazdığı şeirlərində
hansı mənəvi-əxlaqi dəyərləri daha önəmli sayır?
3. Yazılı qeydlər əsasında şifahi təqdimata
hazırlaşın.
Mənbələr:
1. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi. Altı cilddə. III
cild, Bakı: Elm, 2009, səh. 218-219, 230-232.
2. Babayev Y. M. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
(XIII–XVIII əsrlər). Bakı: Elm və təhsil, 2014, səh. 217- 220.
3. Ədəbiyyat (X sinif şagirdləri üçün elektron vəsait).
http://edebiyyat.ucoz.com.
4. Səfərli Ə., Yusifli X. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi (qədim və orta əsrlər).Bakı: Ozan, 2008, səh. 323-326;334-336.
Həmin proqram materiallarının tədris
olunmasında müəllim dərsini necə qurmalı, hansı üsul və vasitələrdən istifadə
etməlidir? Bunun üçün də ilk növbədə dərsin təlim, tərbiyə və inkişaf məqsədləri
düzgün müəyyənləşdirmək lazımdır.
X-XI siniflərdə sənətkarın həyatı və
yaradıcılıq yoluna dair məlumatın öyrənilməsi
zamanı diqqət yetirməli cəhətlər: tədris nəzərdə tutulan bu cür material şagirdlərin mənəvi tərbiyəsinə, dünyagörüşlərinin
və ədəbi biliklərinin inkişafına hansı imkanları verəcək, bu işi şagirdlərin əldə etməsi üçün dərs necə
qurulacaq, hansı qrup tapşırıqları ilə şagirdlər tədqiqata cəlb olunacaq, nə
kimi nəticələrin əldə olunmasına səy göstəriləcəkdir.
Dərslərdə əlavə ədəbiyyatlar, fotoşəkillər,
xəritədən, tarixi-sənədli filmlərdən (fraqmentlər), rəsmi sənədlərdən,
tarixi-diyarşünaslıq və ev muzeylərinin imkanları, lent yazıları, video çəkilişlər,
slaydlar, internet səhifələrindəki məlumatlardan və s. istifadə olunması da nəzərdə
tutulmalıdır.
Dediklərimizə əsasən, X-XI siniflərdə sənətkarın həyatı və yaradıcılıq yoluna həsr olunan dərslərdə dərsin
mərhələlərini və təxmini vaxt bölgüsünü
aşağıdakı kimi müəyyənləşdirə olar:
1.Sinfin təşkili və ev tapşırıqlarının
yoxlanması ...3 dəq.
2.
Motivasiya.......................................................... 4 dəq.
3. Tədqiqatın
aparılması......................................... 7 dəq.
4. Məlumat mübadiləsi..........................................10
dəq.
5. Məlumatın müzakirəsi və təşkili......................
..7 dəq.
6. Nəticələrin
çıxarılması..................................... ..4 dəq.
7. Yaradıcı tətbiqetmə..........................................
..7 dəq.
8. Qiymətləndirmə ev
tapşırığının verilməsi............3 dəq Cəmi: 45 dəq.
Təbii ki, dərsin uğurlu təşkili ona
hazırlıqdan, planlaşdırma işini düzgün təşkil edilməsindən keçir. Müəllim sinif
üzrə təlim nəticələrini, alt-standartlarını tələbini əldə rəhbər tutmaqla dərsin
təlim, tərbiyə və inkişaf məqsədlərini (təlim nəticələrini) düzgün müəyyən etməlidir.
Bunun üçün təhsilin məqsəd və vəzifələrinə dair rəsmi sənədlərin qoyduğu tələblər
bir daha yada salınmalıdır. Yalnız bu iş tamamlandıqdan sonra təfərrüatlara enmək,
dərs mərhələlərində görülən işləri ardıcıllıqla sıralamaq olar. Deməli, müəllim
hədəfi müəyyənləşdirməli, ona çatmağın ən səmərəli yollarını, üsullarını və
vasitələrini aydın təsəvvür etməlidir.
X-XI siniflərdə sənətkarların həyatı barədə
məlumatın öyrədilməsində güdülən məqsəd sənətkarın keçdiyi ömür yolu ilə
şagirdləri tanış etmək, onun bədii irsinə maraq və məhəbbət aşılamaq, seçmə əsərinin
öyrənilməsinə stimul yaratmaqdır.
Məlumdur
ki, sənətkarı əhatə edən və onun dünya görüşünün formalaşmasına təsir edən
mühit bu və ya digər dərəcədə əsərlərində də müəyyən izlər buraxır. Sənətkarın ədəbi
və ictimai mühiti bilinməzsə, onda onun əsərlərində
qaldırılan problemlərin anlaşılmasında da bir natamamlıq özünü göstərər. Deməli,
X-XI siniflərdə sənətkarın həyatı və yaradıcılıq yoluna dair məlumat veriləndə
həm bu amil, həm də bu sənətkarların unudulmaması, onlara bu qədər ehtiram göstərilməsi
səbəbi diqqət mərkəzində saxlanılmalıdır. İşin mənəvi tərəfləri müəllimə də,
şagirdə də aydın olmalıdır. Elə həyat materiallarının öyrənilməsinə həsr olunan dərslərdə həmin işlər bir vəzifə
kimi qarşıya qoyulmalıdır. Ona görə də belə dərslərin hamısına xas olan ümumi və oxşar məqsədlər ortaya çıxır. Yəni
1. Sənətkarın
yaşayıb-yaratdığı dövr və mühitin düzgün anlaşılmasına şəraitin yaradılması,
2. Sənətkarın həyatı və
yaradıcılıq yolundan dəyərli məqamları,
fəaliyyətinə, dünyagörüşünün formalaşmasına təsir göstərən amilləri düzgün
qiymətləndirilməsi,
3. Tədris nəzərdə
tutulan əsərin yaranma tarixinə, mühitinə xüsusən diqqət yetirilməsi,
4. Sənətkara, onun həyat
və fəaliyyətinə müasirlərinin və ondan
sonra gələnlərin, həmçinin dövlətimizin verdiyi qiymətə diqqət yetirmək və
şagirdin bu məlumatlardan özü üçün bir nəticə çıxarması qayğısına qalınması,
5. Şagirdlərin təfəkkürünün,
nitqinin, mənəvi aləminin inkişaf etdirilməsi
məsələləri diqqətdə
saxlanılmalıdır.
X-XI siniflərdə sənətkarın həyatı və
yaradıcılıq yolu ilə bağlı məlumatların öyrədilməsi zamanı fəal(interaktiv)
dərsin induktiv dərs tipinin gedişi əsas götürülməlidir. X sinfin müəllim üçün
vəsaitində mövzunun tədrisi üçün fəal(interaktiv) təlim yerində tətbiq edilməmişdir. Bunu bizim
irəli sürdüyümüz indiki dərs modeli ilə müqayisə etməniz kifayət edər.
Əvvəlcə diqqətinizə sxematik modeli təqdim
edirik. Bu zaman təxminən aşağıdakı səpkidə (sxematik forma) işlər qurmaq olar:
1. Motivasiya: a) Simvolu material nümayişi, mövzunun müəyyənləşdirilərək
lövhəyə yazılması, b) Tədqiqat sualının qoyulması və lövhəyə yazılması, c) Tədqiqat
sualına şagirdlərin verdikləri ilkin ehtimalların dinlənilməsi və yığcam halda
lövhəyə yazılması.
2. Tədqiqatın aparılması. Dərsin təlim nəticələrində əksini tapan
məsələlərin qrup tapşırıqları formasında icra olunması, üçün şagirdlərin tədqiqat işlərinin təşkil
olunması.
3. Məlumatın mübadiləsi.
Qrup işlərinin təqdimi. Digər şagirdlərin, təqdimatçıya sualları olarsa,
ona cavab verilməsi. Qrup işlərinin qiymətləndirilməsi.
4. Məlumatın
müzakirəsi və təşkil olunması (yəni qruplaşdırılması). Təqdim olunmuş
iş vərəqlərindəki məlumatların toplu
halında nəzərdən keçirilməsi, onlarda əks olunan məlumatların ümumiləşdirilərək
sistemə salınması, yekun bir qərara gəlinməsi.
5. Nəticələrin çıxarılması. Yekun qərarla motivasiya mərhələsində irəli
sürülən tədqiqat sualı və ilkin fərziyyələr arasında əlaqələrin qurulması,
tutuşdurma və müqayisənin aparılması, fərziyyələrdə irəli sürülən məsələlərin
hansının təsdiq, hansıların isə yeni olduğunun ayırd edilməsi. Yəni nəticənin
çıxarılması.
6. Yaradıcı tətbiqetmə. "Sənətkarın həyat yolunun məndə oyatdığı təəssürat" və ya
"Bu ömür yolunu mən nəyə bənzədərdim?" mövzusunda esse yazmaq.
7. Qiymətləndirmə(Refleksiya) və ev tapşırıqlarının verilməsi.
Комментарии
Отправить комментарий